top of page

Τέλος εποχής για τα ΚΤΕΛ: Πώς θα γίνονται τα δρομολόγια


Μεγάλο βήμα στις υπεραστικές συγκοινωνίες TO επόμενο διάστημα. Τελειώνει το μονοπώλιο των ΚΤΕΛ και η αγορά ανοίγει. Πότε TO επόμενο βήμα.


Ένα από τα ορόσημα του Ταμείου Ανάκαμψης για να πάρουμε τη δεύτερη δόση, πράγμα που συνέβη την Πέμπτη, ήταν και η ψήφιση νομοσχεδίου για το άνοιγμα της αγοράς επιβατικών υπεραστικών μεταφορών.


Το νομοσχέδιο ψηφίστηκε προ μηνών από τη Βουλή αλλά στο υπουργείο Υποδομών λογάριαζαν χωρίς τον ξενοδόχο.


Στις Βρυξέλλες θεώρησαν πως δεν καλύφθηκε το ορόσημο γιατί το νομοσχέδιο είχε προβλέψεις που διατηρούσε κλειστή την αγορά καθώς "φωτογράφιζε» τα ΚΤΕΛ.


Έτσι, με συνοπτικές διαδικασίες και προκειμένου να λάβουμε τη δεύτερη δόση o νόμος άλλαξε.


-Σε ποιο σημείο; Εκεί που προέβλεπε πως οι υποψήφιοι για τη διεκδίκηση υπεραστικού έργου στη μεταφορά επιβατών πρέπει να διαθέτουν σταθμούς ή να καταθέσουν εγγυήσεις πως θα έχουν σταθμούς με την ολοκλήρωση του σχετικού διαγωνισμού.


Όπως είχε γράψει το Powergame.gr, οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είχαν καταθέσει μια ενδιάμεση λύση που δεν έβρισκε σύμφωνούς ούτε τα ΚΤΕΛ, ούτε την κυβέρνηση.


Πρότειναν πως αν σε μια περιοχή (π.χ. Αχαΐα) γίνει διαγωνισμός και αναλάβει το

συγκοινωνιακό έργο ένας άλλος επενδυτής και όχι τα ΚΤΕΛ, τότε αυτός o επενδυτής να χρησιμοποιεί, με βάση προσυμφωνημένους όρους, τον σημερινό σταθμό των ΚΤΕΛ.


Τώρα οι υπηρεσίες της Κομισιόν περιμένουν τους διαγωνισμούς που προβλέπει o νόμος για την ανάθεση συγκοινωνιακού έργου ώστε να διαπιστώσουν αν τηρηθεί το επόμενο ορόσημο για το Ταμείο Ανάκαμψης: το πραγματικό άνοιγμα της αγοράς.


Τέλος τα ΚΤΕΛ Κηφισού - Πώς και πού θα γίνονται

δρομολόγια


ΚΤΕΛ: Νέος υπερσύγχρονος σταθμός αναμένεται να διαδεχθεί τα ΚΤΕΛ Κηφισού και Λιοσίων σε διάστημα δύο χρόνων μετά την έναρξη κατασκευής του.

Ο σταθμός του Ελαιώνα θα θυμίζει ένα μικρό αεροδρόμιο με πληθώρα κτηρίων και υπηρεσιών, ενώ θα αποτελεί και συγκοινωνιακό κόμβο μετεπιβίβασης σε άλλα ΜΜΕ.


Έναν πολυχώρο με επιβλητική όψη και πλήθος προσφερόμενων υπηρεσιών θα αποτελέσουν τα ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα που θα σημάνουν το τέλδξ των δύο υφιστάμενων σταθμών.


Εντυπωσιακή θα είναι η όψη του νέου σταθμού των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα, o οποίος μόλις ολοκληρωθεί θα διαδεχθεί τους δύο υφιστάμενους Σταθμούς Υπεραστικών Λεωφορείων (Λιοσίων και Κηφισού), συνενώνοντας τις υπηρεσίες τους.


ΚΤΕΛ: Οριστικό τέλος

Πρόκειται για ένα έργο προϋπολογισμού άνω των 100 εκατ. ευρώ, με τον εκτιμώμενο χρόνο αποπεράτωσής του να φτάνει τα 2 χρόνια, από τη στιγμή που θα η εγκαινιαστεί η φάση κατασκευής του.


Όπως έχουν αναφέρει κατά καιρούς άνθρωποι έχουν καλή γνώση επί του έργου, το νέο ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα θα αποτελέσει έναν υποδειγματικό σταθμό στα πρότυπα των μικρών αεροδρομίων, κάτι που επιβεβαιώνεται και από τις πρώτες ψηφιακές φωτογραφίες που έχουν δημοσιευθεί.


Μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι δεν θα συνιστά απλά έναν σταθμό ΚΤΕΛ, αλλά θα περιλαμβάνει και άλλες υπερσύγχρονες υποδομές όπως ξενοδοχείο, εκθεσιακούς χώρους, κτήρια πολλαπλών χρησεων, ενώ θα αποτελέσει και έναν συγκοινωνιακό κόμβο μετεπιβίβασης.


Πού θα βρίσκονται τα ΚΤΕΛ


Προβλέπεται να κατασκευαστεί σε οικόπεδο έκτασης 66.420 m2, και θα χωροθετείται εντός των ορίων του Δήμου Αγάλαιω και συγκεκριμένα στην περιοχή του Ελαιώνα, σε έκταση που περικλείεται από τον Παράδρομο της Λ. Κηφισού, την Ιερά Οδό και τις οδούς Αγ. Άννης και Πιερίας.


Όσα θα περιλαμβάνει το ΚΤΕΛ


Σύμφωνα με την αρχιτεκτονική μελέτη, το κτιριακό συγκρότημα του ΚΣΥΛ θα απαρτίζεται από τα ακόλουθα κτήρια.


Κτήριο Α

Φιλοξενεί τους χώρους στάθμευσης/ αποβάθρες των εθνικών λεωφορειακών γραμμών ΚΤΕΛ (σε δύο στάθμες +25,70 και +37,40), τους χώρους στάθμευσης των ιδιωτικών αυτοκινήτων και την ξενοδοχειακή μονάδα που συνοδεύει τον σταθμό.


Κτήριο Β

Αποτελεί τον πυρήνα υποδοχής των επιβατών και των επισκεπτών του σταθμού. Περιλαμβάνει τη βασική αίθουσα αφίξεων και αναχωρήσεων, εμπορικές χρήσεις υπηρεσιών/καταστημάτων, χώρους εστίασης, συνεδριακό κέντρο και εκθεσιακούς χώρους.


ΚΤΕΛ: κτήριο Γ

Εκεί θα βρίσκονται οι χώροι στάθμευσης/αποβάθρες των λεωφορείων διεθνών προορισμών.


Κτήριο Δ (συνοδευτικό) Φιλοξενεί τους χώρους στάθ μευσης/απόσυ ρσης των λεωφορείων.


Σημειώνεται δε ότι στους χώρους του ΚΣΥΛ θα Φιλοξενούνται και βοηθητικές υπηρεσίες όπως η αίθουσα αναμονής επιβατών, τα εκδοτήρια, οι αποθήκες αποσκευών, το γραφείο απόθεσης παραλαβής, αποθήκη ασυνόδευτων αποσκευών και θεμάτων, χώροι για τις διοικητικές υπηρεσίες, πρατήριο καυσίμων για τα λεωφορεία, πλυντήριο και συνεργείο επισκευών των λεωφορείων.


Παράλληλα, έντονη θα είναι και η παρουσία πρασίνου, το οποίο θα καλύπτει κατ' ελάχιστον 30% του οικοπέδου.


ΚΤΕΛ: Ο χώρος στάθμευσης των λεωφορείων


Η είσοδος των λεωφορείων του ΚΤΕΛ στον σταθμό θα γίνετ έσω της οδού Καστοριάς, ενώ θα υπάρχουν δύο επίπεδα στάθμευσης, για τα λεωφορεία που θα εκτελούν τα δρομολόγια. Οι συνολικές θέσεις θα ανέρχονται σε 70, και θα μοιράζονται στους δύο ορόφους του Κτηρίου Α.


Ειδικότερα, στον χαμηλότερο όροφο οι θέσεις στάθμευσης λεωφορείων αντιστοιχούν σε 31θέσεις για 12μετρα ή 15μετρα λεωφορεία, σε 1 θέση στάθμευσης για 12μετρο λεωφορείο και σε δύο θέσεις στάθμευσης για ηλεκτρικά οχήματα βοηθητικής εξυπηρέτησης. Συνολικός αριθμός θέσεων: 34.


Στον υψηλότερο όρο του Κτηρίου Α, θα διατίθενται 32 θέσεις για 12μετρα ή 15μετρα λεωφορεία, 2 θέσεις για 12μετρα λεωφορεία και σε 2 θέσεις στάθμευσης για ηλεκτρικά οχήματα βοηθητικής εξυπηρέτησης. Συνολικός αριθμός θέσεων: 36.


Συγκοινωνιακός κόμβος.


Ο νέος σταθμός στον Ελαιώνα αναμένεται να λειτουργήσει ως ένας συγκοινωνιακός κόμβος μετεπιβίβασης, o οποίος θα υποστηρίζεται από:


- Το Μετρό, μέσω του σταθμού «Ελαιώνας», με τον οποίο γειτνιάζει άμεσα

- Το σταθμό αστικών λεωφορειακών γραμμών του ΟΑΣΑ (αφετηρία/τέρμα)

- Αφετηρία Λεωφορειακών Λεωφορείων ΚΤΕΛ Δυτικής Αττικής

- Χώρο Στάθμευσης Ι.Χ. αυτοκινήτων και δικύκλων (park & ride)

- Χώρους μετεπιβίβασης αττό/ προς τα ταξί

- Χώρους στάσης δικύκλων και ΙΧ αυτοκινήτων για μετεπιβίβαση (kiss & ride)

- Χωρους υποστηρι ης πρακτορειων ιε νων εωΦορειακων γραμμων, οι οποιοι α

περιληφθούν, κατά το δυνατόν, στις εγκαταστάσεις του ΚΣΥΛ


Στα ΚΤΕΛ και άλλες γραμμές του ΟΑΣΘ.


Συνεχίζεται η εγκατάλειψη της δημόσιας συγκοινωνίας προς όφελος των ιδιωτών στη Θεσσαλονίκη. • Εγκρίθηκε η νέα σύμβαση που ανεβάζει σε 39 τις περιαστικές γραμμές που θα εξυπηρετούνται από τα ΚΤΕΛ. • Εντονες αντιδράσεις από τους εργαζομένους του ΟΑΣΘ.


Και το ξεχαρβάλωμα του ΟΑΣΘ χάριν των ΚΤΕΛ συνεχίζεται. Ακόμη και με... «κολοβό» διοικητικό συμβούλιο του Οργανισμού αποφασίστηκε και ανατέθηκε εκ νέου στα ΚΤΕΛ το συγκοινωνιακό έργο σε περισσότερες γραμμές από όσες είχαν αναλάβει τα προηγούμενα δύο χρόνια.


«Κολοβά» παρ' όλα αυτά και τα δρομολόγια στις γραμμές της πόλης αφού μετά βίας κυκλοφορούν καθημερινά 270 λεωφορεία λόγω ελλείψεως. οδηγών! Για «στοχευμένη εγκατάλειψη της συγκοινωνίας της πόλης» κάνει λόγο σε ανακοίνωσή του το Σωματείο Εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, μετά την έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο της νέας σύμβασης μεταξύ ΟΑΣΘ και ΚΤΕΛ για τα δρομολόγια σε 39 γραμμές!


Δεν υπάρχει ενέργεια του υπουργείου Μεταφορών


και του ΟΑΣΘ που να μην κατατείνει στα... ΚΤΕΛ. Αν και πριν από είκοσι μέρες παραιτήθηκαν άλλα 3 μέλη της διοίκησης του Οργανισμού και παρότι δημοσιεύτηκαν μέσω διαρροών τα ονόματα των αντικαταστατών, η αντικατάσταση τελικά δεν έγινε και έτσι η απόφαση να ζητήσει o ΟΑΣΘ,

λόγω αδυναμίας, να δοθούν ξανά γραμμές στα ΚΤΕΛ ελήφθη από το πενταμελές εναπομείναν συμβούλιο και με ψήφους 4 έναντι μίας, αφού μειοψήφησε o εκπρόσωπος του Σωματείου Εργαζομένων.


Γι' αυτό και πανηγυρίστηκε την τελευταία μέρα του 2022 η έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο, με την πράξη 1005/2022 του Ζ' Κλιμακίου, της νέας σύμβασης ανάμεσα στον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Εργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) και στην ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης για διεξαγωγή αυξημένου συγκοινωνιακού έργου στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης.


Δηλαδή οι περιαστικές γραμμές που εξυπηρετούνται από τα ΚΤΕΛ είναι πλέον 39 (από 31). Ο ΟΣΕΘ το πανηγύρισε με ανακοίνωσή του, αναφέροντας

πως με τη νέα ετήσια σύμβαση «το έργο των ΚΤΕΛ αυξάνεται σε 18,5 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα με κόστος μόλις 1,43 ευρώ ανά οχηματοχιλιόμετρο και o αριθμός των οχημάτων από 150 σε 190 περίπου».


« Τόσο o ΟΑΣΘ όσο και o ιδιώτης πάροχος [συνεργασία τεσσάρων (4) ΚΤΕΛ: Σερρών, Χαλκιδικής, Κιλκίς και Θεσσαλονίκης] στοιχηματίζουν για την καλύτερη και φθηνότερη εξυπηρέτηση την κρίσιμη χρονιά πριν έρθει το μετρό της Θεσσαλονίκης», δήλωσε o διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ, Γιάννης Τόσκας.


Οι δηλώσεις του έκαναν έξαλλους τους εργαζόμενους στον ΟΑΣΘ, με τον πρόεδρο του σωματείου Γιάννη Δήμκα να σχολιάζει στην «Εφ.Συν.» ότι «είναι απίστευτο ότι o πρόεδρος του δημόσιου ΟΣΕΘ κάνει πλάτες στους ιδιώτες. Ημαρτον!». Και δεν είναι μόνο αυτό, αφού σχολιάζει πως «αυτά που λένε ότι τα ΚΤΕΛ στοιχίζουν λιγότερα είναι ψέματα.


Πρώτα να μας πουν και να υπολογίσουν τη ρήτρα στα καύσιμα και ύστερα ότι τα ΚΤΕΛ δεν έχουν καμία ευθύνη για τα εκδοτικά μηχανήματα και τη συντήρησή τους, δεν έχουν εγκαταστάσεις (τέρματα, σταθμαρχεία), δεν πληρώνουν σταθμάρχες, ελεγκτές κομίστρου, αυτά πρόχειρα, κι ύστερα ας κάνουν τον λογαριασμό ξανά. Ξεχνούν άραγε ότι o προηγούμενος πρόεδρος του ΟΑΣΘ ζητούσε περίπου 1 εκατομμύριο από τα ΚΤΕΛ γι' αυτές τις υπηρεσίες;».


Το σωματείο, αναφερόμενο στην τελευταία ανάθεση


εναντίον της οποίας είχε προσφύγει στο Ελεγκτικό Συνέδριο, σημειώνει ότι «η στοχευμένη εγκατάλειψη της συγκοινωνίας της πόλης μας δημιούργησε εκ νέου τις "τεχνικές προδιαγραφές” για εκχώρηση και νέων λεωφορειακών γραμμών σε ιδιώτες, παρακάμπτοντας μάλιστα τις ευρωπαϊκές οδηγίες του 1370 περί χρονικών ορίων εκχώρησης (σημ.: είχε συμπληρωθεί η διετία) και διαδικασίας δημόσιου διαγωνισμού".


Καταγγέλλει ακόμη πως «χρόνια τώρα η συγκοινωνία της πόλης μας υπονομεύεται προκειμένου να διαμορφώνονται οι "συνθήκες” εκχώρησης λεωφορειακών γραμμών σε ιδιώτες», ενώ σχολιάζει «πώς είναι δυνατόν να χορηγούνται απλόχερα κονδύλια και επιδοτήσεις σε ιδιώτες για την

εκτέλεση της συγκοινωνίας και αντιστοίχως να επικαλούνται προσχήματα και δικαιολογίες για την αδυναμία συντήρησης του δημόσιου στόλου των λεωφορείων, τη διαδικασία προκήρυξης διαγωνισμού προσλήψεων οδηγών και τεχνιτών, ώστε να υπάρχει η στοιχειώδης δυνατότητα να κυκλοφορούν έστω τα διαθέσιμα λεωφορεία;».


Το σωματείο καταλήγει υπογραμμίζοντας πως "επιτέλους οι τοπικοί Φορείς της πόλης μας οφείλουν να υπερασπιστούν τα συμφέροντα των πολιτών, απαιτώντας μια συγκοινωνία που να εξυπηρετεί το σύνολο, με έμφαση τα πυκνά δρομολόγια, την αξιοπιστία της συγκοινωνίας, το Φθηνό εισιτήριο για εργαζόμενους και ευπαθείς ομάδες».

Comments


logo 31.png
bottom of page